5.11.14

Autumn is a second Spring when every leaf is a flower


Een ballon. Daarmee vergelijk ik mijn hersenen in de afgelopen weken. Examens, ja, daar heb ik het over. 
Het begon net iets voor de herfstvakantie. De spanning begon op te lopen, ik begon al mijn papierwerk te verzamelen in zo'n archiefmap van de Hema (die bijna niet meer dicht kon, zoveel zat erin), en langzaamaan dingen door te lezen. 
Ik hield me niet echt aan een planning, want ik houd niet zo van planningen. Lijstjes, ik houd wel van lijstjes, maar daar hield ik na verloop van tijd ook mee op.
De hele herfstvakantie blies ik de ballon op, steeds verder en verder, maar net niet te vol dat hij knapte. 
Toen begonnen ze. Op de eerste dag was ik nog eens jarig ook (ja, jongens, ik ben nu zeventien. En weet je, het maakt geen drol uit, echt niet), maar eigenlijk gaan die examens zó voorbij. Het was een stressvol weekje, dat wel. Toch op het laatste moment nog van alles in je hoofd proberen te krijgen. Raar maar waar: de hele week (met uitzondering van donderdagavond) was ik zó moe en uitgeput (van toetsen van 100, 150 of 180 minuten wórd je moe en uitgeput, geloof me... alhoewel, 100 minuten voelen nu eigenlijk wel als de tijd waarin je in de brugklas een SO'tje maakte, het stelt niets meer voor) dat ik half tien dacht: de groeten, doei, bekijk het lekker, die toets ga ik morgen gewoonmaken, ik kijk het morgenochtend nog wel even in, ik ga nou lekker pitten, welterusten. Best wel relaxed, ja, eigenlijk. Maar het was eigenlijk meer van: ik kan niet leren als mijn ogen zich achter mijn oogleden verstoppen, dus...
Ik had dinsdag Nederlands (ja... Samenvatten... Ik houd van de Nederlandse taal maar samenvatten... bleehh) en Scheikunde, woensdag Grieks en Wiskunde B (47/50 punten bij Grieks en... een 9,5 voor Wiskunde B! Kan je het je voorstellen? Ik geloof het zelf amper, aan het begin van de vakantie was ik ineens al mijn wiskundige kennis en vaardigheden kwijt, maar blijkbaar is daar een wonder voor in de plaats gekomen...), donderdag Biologie en vrijdag Maatschappijleer en Duits. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan, allemaal, ik heb twee herkansingen en wil ze best gebruiken indien nodig, want vorig jaar had ik een herkansing en die heb ik niet gebruikt, dus die ben ik kwijt, best zonde, haha. 
Mijn weekend was eigenlijk geen weekend. Leren, leren, leren, leren. Ja. Want ik had maandag en dinsdag nog vier examens. Ook niet de minste. Economie, Engels, Natuurkunde en NLT. Ik hoop dat die ook een beetje goed gingen. Ik ben erg nieuwsgierig naar mijn cijfers. En voorlopig ga ik nog eventjes niet zo héél erg aan het volgende schoolexamen denken... Ik heb vandaag wel gemerkt hoe móé ik ben van alles. Die metaforische ballon loopt nu langzaam leeg. Alle vermoeidheid van de afgelopen dagen of weken komt er nu in alle volledige volledigheid uit en dat is niet mis. Bovendien moet ik ook eventjes herstellen van de stress die ik ondervonden heb (mijn nagels mogen weer groeien en mijn lippen kunnen zich gaan herstellen). Morgen eerste twee uur vrij, dus lekker uitslapen!
Ik had eigenlijk huiswerk voor Grieks voor vandaag, maar gisteren heb ik dat lekker niet gedaan. Ik ben lekker met ons Tessie wezen wandelen, mét mijn camera om mijn nek (mijn moeder hield Tess vast, anders was het natuurlijk niet te doen, haha!). Dat heeft boven- en onderstaande plaatjes opgeleverd. Ik moest en zou blaadjes vastleggen, voor de herfst weer voorbij is. Want jongens - en ik kan het niet vaak genoeg zeggen, ik lijk wel een oud vrouwtje - Wat Gaat De Tijd Snel. 




Tess is een echte graver en als ze dan een molshoop ziet, moet ze daar natuurlijk in graven... En ja, dan ziet ze er niet uit...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten